Salam ..

Blog ini dicipta bertujuan menambahkan sumber ilmu Sains Islam kepada masyarakat umum. Di harap blog ini dapat menyajikan informasi Islam bagi mereka yang dahagakan ilmu untuk pedoman kita bersama.

Tuesday, March 1, 2011

Siang dan Malam


Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.
(سورة آل عمران , Aal-e-Imran, Chapter #3, Verse #27)

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;
(سورة آل عمران , Aal-e-Imran, Chapter #3, Verse #190)

Info Matematik siang dan malam yang menarik untuk difikirkan

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang Menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula Yang Menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.
(سورة الأعراف , Al-Araf, Chapter #7, Verse #54)

Apa hikmah yang boleh kita petik dari pergantian siang dan malam? Salahs atunya adalah kehidupan tidak selamanya terang. Ada malam yang bakal menjelang. Dan sebaliknya, kehidupan juga tidak selamanya gelap. Pasti ada pagi yang akan datang membawa terang.

Ikuti catatan dari blog http://alhakim.wordpress.com/2007/06/05/hikmah-pergantian-siang-dan-malam/ untuk renungan kita bersama. Sesunguhnya kesenangan pasti bertukar ganti dengan kesukaran yang saling bertukar ganti. Dulu kita usah kini kita senang. Kini hakikatnya kita senang namun banyak kesuran atau cabaran yang ditempuhi dalam kehidupan seharian. Itulah hakikat kehidupan.

Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa.
(سورة يونس , Yunus, Chapter #10, Verse #6)