Salam ..

Blog ini dicipta bertujuan menambahkan sumber ilmu Sains Islam kepada masyarakat umum. Di harap blog ini dapat menyajikan informasi Islam bagi mereka yang dahagakan ilmu untuk pedoman kita bersama.

Tuesday, February 22, 2011

Buah Anggur dan Zaitun



"Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)".
(  سورة يوسف  , Yusuf, Chapter #12, Verse #49)


Anggur - mampu mencegah pembentukan lemak dalam perut

Salah satu buah-buahan yang di sebut dalam al-Quran adalah anggur selain kurma dan buah zaitun.  Ia ternyata mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan manusia.  Anggur mempunyai antioksidan yang dapat mencegah pembentukan lemak dalam perut.  Di samping itu, ia sangat baik untuk ginjal dan hati serta mampu mencegah pembentukan kanser.  Ia juga baik untuk mencegah serangan jantung, kekejangan otot, lelah, infeksi virus dan kerosakan gigi.

Sumber: http://cempakamelati.blogspot.com/2011/01/anggur-mampu-mencegah-pembentukan-lemak.html

Dia juga menumbuhkan bagi kamu dengan sebab hujan itu tanaman-tanaman dan pokok-pokok zaitun dan tamar (kurma) serta anggur dan juga dari segala jenis buah-buahan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu berfikir.
(  سورة النحل  , An-Nahl, Chapter #16, Verse #11)

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(  سورة النور  , An-Noor, Chapter #24, Verse #35)